Zdjęcie artykułu
  • 21 lip 2022
  • Technologia
  • Budżet domowy
  • Marcin

Budżet Domowy 2024 - darmowy szablon Excel

Prosty szablon budżetu domowego do pobrania za darmo. Arkusz pozwala na planowanie i spisywanie wydatków oraz śledzenie realizacji budżetu.

Szablon budżetu domowego

Jeżeli nie potrzebujesz żadnej pomocy, poniżej znajduje się podgląd Excela oraz formularz pozwalający go pobrać. Jeśli natomiast chcesz dowiedzieć się więcej, zachęcam do przeczytania całego artykułu. Znajdziesz tu wiele przydatnych wskazówek dotyczących naszego szablonu budżetu domowego.

Szablon budżetu domowego Excel Szablon budżetu domowego EasyBudget

Szablon jest całkowicie darmowy. Wypełnij formularz poniżej, a wyślemy go prosto na Twoją skrzynkę email  :)

Budżet domowy można prowadzić korzystając z wielu narzędzi. Zaczynając od kartki papieru, arkuszu kalkulacyjnym a na dedykowanej aplikacji kończąc. Każde narzędzie ma swoje wady i zalety, ale ważne, aby w ogóle zacząć planowanie i zapisywanie swoich wydatków.

Sam pierwszy swój budżet prowadziłem właśnie w szablonie budżetu domowego. Dlatego w tym wpisie udostępniam wszystkim zainteresowanym darmowy szablon Excel do pobrania.

Excel Budżet Domowy 2024 (Aktualizacja)

Arkusz budżetu domowego na rok 2024 nie zmienił się od poprzedniego roku. Nikt nie zgłaszał żadnych problemów / sugestii. W razie czego w roku 2024 zapraszamy do kontaktu! :) 

Excel Budżet Domowy 2023 (Aktualizacja)

Arkusz budżetu domowego na rok 2023 nie różni się znacząco od tego z roku poprzedniego. Oprócz drobnych poprawek największą zmianą jest zwiększenie ilości transakcji, którą arkusz obsługuje w danym miesiącu do 300.

Dlaczego warto prowadzić budżet domowy?

Jeżeli nie jesteś jeszcze przekonany czy warto korzystać z szablonu budżetu domowego, to tutaj przedstawię kilka powodów, dla których moim zdaniem warto.

  • Kontrola - czy czujesz czasem, że pieniądze Ci się same rozchodzą? I sam do końca nie wiesz co się z nimi dzieje? Używanie szablonu budżetu domowego pomoże Ci odzyskać kontrolę nad Twoimi pieniędzmi. Dzięki temu sam zdecydujesz o przeznaczeniu każdej swojej złotówki i będziesz miał pełną kontrolę nad swoimi finansami.
  • Przejrzystość - czy wiesz ile miesięcznie wydajesz na jedzenie, paliwo lub ubrania? Prowadzenie budżetu domowego pozwoli Ci zobaczyć ile dokładnie wydajesz na poszczególne rzeczy. Dzięki temu lepiej będziesz mógł planować swoją przyszłość.
  • Oszczędności - czy czujesz, że wydajesz za dużo i za mało oszczędzasz? Korzystanie z szablonu budżetu domowego to idealny sposób na systematyczne zwiększanie swoich oszczędności. Dzięki planowaniu i zapisywaniu wydatków mamy większe szanse na trzymanie się planu i unikanie zbędnych wydatków co wpłynie pozytywnie na nasze oszczędności.

To tylko kilka z powodów, dla których warto prowadzić budżet domowy.

Co znajduje się w szablonie budżetu domowego? 

Szablon składa się z kilku części. Pierwsza zakładka nazywa się “Kategorie”.

 image

W tym miejscu widoczne są wszystkie kategorie, które znajdują się w szablonie budżetu domowego. Podzielone są na trzy kolumny - Przychody, Wydatki i Oszczędzanie. Lista kategorii jest edytowalna.

UWAGA!

Staraj się nie zmieniać kolejności kategorii, ponieważ lista kategorii w tej samej kolejności pojawia się w głównej części arkuszu, gdzie będziesz zapisywać swoje plany i wydatki przy konkretnej nazwie kategorii.

Zakładka "Szablon" zawiera główny szablon budżetu domowego. Na jego podstawie omówię, z czego składa się szablon budżetu domowego.

W lewym górnym rogu znajduje się etykieta z nazwą miesiąca, którego dotyczy dany szablon budżetu domowego. Jest to sekcja informacyjna dzięki, której od razu będziesz wiedzieć, w jakim miesiącu aktualnie jesteś.

 image

Poniżej znajduje się tabela o nazwie PRZYCHODY, która przedstawia plan oraz faktyczny stan pieniędzy, które miały wpłynąć do nas w danym miesiącu.

 image

Pod Przychodami znajduje się sekcja nazwana “Zostało do rozdysponowania”. W tym miejscu pokazuje się wartość pieniędzy, których przeznaczenia jeszcze nie zaplanowaliśmy. Naszym celem jest, aby w tym miejscu pojawiło się 0 po tym jak skończymy planować nasze wydatki.

 image

Poniżej tej sekcji znajduje się tabela o nazwie “Wydatki”. W tym miejscu znajduje się plan wydatków na dany miesiąc. Oprócz tego w tym miejscu widoczne jest także ile już wydaliśmy pieniędzy na dane kategorie i ile jeszcze z przydzielonych pieniędzy nam zostało do wydania na te cele.

Kategorie, jakie tu się pojawiają można edytować w zakładce "Kategorie" w tabeli "Wydatki".

 image

Pod tabelą Wydatków znajduje się tabela o nazwie "Oszczędzanie", gdzie znajdują się plan dotyczące odłożenia pieniędzy w tym miesiącu.

Kategorie, jakie tu się pojawiają można edytować w zakładce "Kategorie" w tabeli "Oszczędzanie".

 image

Po prawej stronie, u góry znajduje się sekcja podsumowująca obecny stan naszego budżetu. W tym miejscu możemy szybko sprawdzić ile pieniędzy otrzymaliśmy, ile wydaliśmy i ile nam jeszcze zostało do końca danego miesiąca.

Wartość "Dostępne środki" jest równa przychodowi, minus faktyczne wydatki, minus plan oszczędności.

Przychody - Oszczędzanie - Wydatki = Dostępne Środki

 image

Pod Podsumowaniem znajduje się tabela “Transakcje”, gdzie znajdują się wszystkie wydatki, które ponieśliśmy w ciągu danego miesiąca.

 image

Tak właśnie wygląda szablon budżetu domowego. Jest on bardzo prosty i przejrzysty. W dalszej części tego artykułu opowiem krok po kroku jak go możesz używać.

Jak używać szablonu budżetu domowego?

Pokażę Ci teraz na przykładzie jak używać tego szablonu. Przykład, który tutaj stworzymy znajduje się w Excelu w zakładce "PRZYKŁAD".

KROK 1: Przygotuj własną listę kategorii przychodów i wydatków

Wejdź do zakładki “Kategorie” w szablonie budżetu domowego. Przejrzyj przykładowe nazwy kategorii i pomyśl czy są wydatki, które ponosisz, a nie ma ich na liście. Dopisz je. To z tych kategorii będziesz korzystać w głównej części arkusza.

KROK 2: Przygotuj świeży szablon budżetu domowego i wybierz miesiąc

Na początku każdego miesiąca musisz stworzyć nowy szablon pod dany miesiąc. Najlepiej zrobić to poprzez skopiowanie zakładki o nazwie “Szablon”, gdzie znajduje się pusty szablon budżetu domowego. Następnie zmień nazwę nowej zakładki na coś bardziej znaczącego np. “Sierpień 2023”.

W nowym szablonie budżetu domowego wybierz miesiąc, którego on dotyczy klikając na strzałeczkę w lewym górnym rogu arkuszu.

 image

KROK 3: Zaplanuj przychody 

W pierwszym kroku zaplanuj swoje przychody. Przy odpowiedniej nazwie kategorii wpisz plan - ile pieniędzy otrzymasz w tym miesiącu. Gdy już otrzymasz wypłatę na swoje konto możesz uzupełnić kolumnę Otrzymano. 

Pamiętaj, że w całym szablonie budżetu domowego należy edytować jedynie kolumny oznaczone gwiazdką (*).

 image

KROK 4: Zaplanuj wydatki

Zaplanowanie przychodów sprawiło, że zmieniła się wartość poniżej - “Zostało do rozdysponowania”.

 image

Teraz należy zaplanować przeznaczenie każdej złotówki z naszych przychodów. Zaplanowanie pieniędzy na wydatki lub oszczędności pomniejsza wartość “Do rozdysponowania”. Naszym zadaniem w tym momencie jest wyzerowanie tej wartości. Czyli zaplanowanie przeznaczenia wszystkich pieniędzy z przychodów.

Przejrzyj listę wydatków i uzupełnij plan najpierw wszystkim niezbędnym pozycjom w tym miesiącu. Czyli wydatki, które koniecznie musisz ponieść takie jak np. czynsz, jedzenie.

 image

Gdy wszystkie niezbędne wydatki masz już za sobą teraz możesz zastanowić się co zrobić z resztą pieniędzy. Możesz przeznaczyć je na inne wydatki np. Rozrywka lub przeznaczyć je na budowanie oszczędności.

 image

KROK 5: Zapisuj faktyczne wydatki

Gdy już budżet domowy na dany miesiąc został zaplanowany, następnie należy na bieżąco zapisywać wydatki, które ponosimy w tabelce po prawej stronie szablonu budżetu domowego. Aby to zrobić wystarczy uzupełnić 3 z 4 kolumn (Notatka jest opcjonalna, ale może być pomocna). Kategorie należy wybrać klikając na strzałeczkę, która pokaże całą listę kategorii. 

 image

Wprowadzanie wydatków danej kategorii powoduje zliczanie rzeczywistych wydatków po lewej stronie arkuszu przy odpowiedniej kategorii. W kolumnie “Wydatki” widać sumę wydatków w danej kategorii a w kolumnie “Dostępne” pokazuje się wartość ile z wcześniej zaplanowanej kwoty zostało nam jeszcze do wydania.

 image

KROK 6: Śledź postępy i dostosuj plan

W czasie trwania miesiąca naturalne jest, że może dojść do sytuacji, że w różnych kategoriach zaczynasz wydawać więcej niż początkowo przyjmował plan. W takim przypadku należy dostosować plan do rzeczywistych wydatków. Przejrzyj jeszcze raz sekcję planowania i sprawdź kolumnę “Dostępne” w niej będziesz widzieć, które kategorie są na “minusie”, a które na “plusie”. Kategorie na minusie to te, w których zostało wydane więcej niż planowano. 

Teraz możesz zmienić plan tak, aby pokryć te nadwyżki. Przejrzyj listę i zobacz, w których kategoriach możesz zmniejszyć plan o X zł i przenieść tę kwotę na pokrycie nadmiarowych wydatków.

 image

Pliki do pobrania

Mam nadzieję, że teraz widzisz, że korzystanie z szablonu budżetu domowego wcale nie jest trudne. Dlatego zachęcam Cię do pobrania szablonu i postawienia pierwszego kroku w oszczędzaniu pieniędzy :)

Obrazki i zdjęcia nie będące zrzutami ekranu z aplikacji pochodzą z unsplash.com