Prosty szablon budżetu domowego do pobrania za darmo. Arkusz pozwala na planowanie i spisywanie wydatków oraz śledzenie realizacji budżetu.
Jeżeli nie potrzebujesz żadnej pomocy, poniżej znajduje się podgląd Excela oraz formularz pozwalający go pobrać. Jeśli natomiast chcesz dowiedzieć się więcej, zachęcam do przeczytania całego artykułu. Znajdziesz tu wiele przydatnych wskazówek dotyczących naszego szablonu budżetu domowego.
Szablon jest całkowicie darmowy. Wypełnij formularz poniżej, a wyślemy go prosto na Twoją skrzynkę email :)
Budżet domowy można prowadzić korzystając z wielu narzędzi. Zaczynając od kartki papieru, arkuszu kalkulacyjnym a na dedykowanej aplikacji kończąc. Każde narzędzie ma swoje wady i zalety, ale ważne, aby w ogóle zacząć planowanie i zapisywanie swoich wydatków.
Sam pierwszy swój budżet prowadziłem właśnie w szablonie budżetu domowego. Dlatego w tym wpisie udostępniam wszystkim zainteresowanym darmowy szablon Excel do pobrania.
Arkusz budżetu domowego na rok 2024 nie zmienił się od poprzedniego roku. Nikt nie zgłaszał żadnych problemów / sugestii. W razie czego w roku 2024 zapraszamy do kontaktu! :)
Arkusz budżetu domowego na rok 2023 nie różni się znacząco od tego z roku poprzedniego. Oprócz drobnych poprawek największą zmianą jest zwiększenie ilości transakcji, którą arkusz obsługuje w danym miesiącu do 300.
Jeżeli nie jesteś jeszcze przekonany czy warto korzystać z szablonu budżetu domowego, to tutaj przedstawię kilka powodów, dla których moim zdaniem warto.
To tylko kilka z powodów, dla których warto prowadzić budżet domowy.
Szablon składa się z kilku części. Pierwsza zakładka nazywa się “Kategorie”.
W tym miejscu widoczne są wszystkie kategorie, które znajdują się w szablonie budżetu domowego. Podzielone są na trzy kolumny - Przychody, Wydatki i Oszczędzanie. Lista kategorii jest edytowalna.
UWAGA!
Staraj się nie zmieniać kolejności kategorii, ponieważ lista kategorii w tej samej kolejności pojawia się w głównej części arkuszu, gdzie będziesz zapisywać swoje plany i wydatki przy konkretnej nazwie kategorii.
Zakładka "Szablon" zawiera główny szablon budżetu domowego. Na jego podstawie omówię, z czego składa się szablon budżetu domowego.
W lewym górnym rogu znajduje się etykieta z nazwą miesiąca, którego dotyczy dany szablon budżetu domowego. Jest to sekcja informacyjna dzięki, której od razu będziesz wiedzieć, w jakim miesiącu aktualnie jesteś.
Poniżej znajduje się tabela o nazwie PRZYCHODY, która przedstawia plan oraz faktyczny stan pieniędzy, które miały wpłynąć do nas w danym miesiącu.
Pod Przychodami znajduje się sekcja nazwana “Zostało do rozdysponowania”. W tym miejscu pokazuje się wartość pieniędzy, których przeznaczenia jeszcze nie zaplanowaliśmy. Naszym celem jest, aby w tym miejscu pojawiło się 0 po tym jak skończymy planować nasze wydatki.
Poniżej tej sekcji znajduje się tabela o nazwie “Wydatki”. W tym miejscu znajduje się plan wydatków na dany miesiąc. Oprócz tego w tym miejscu widoczne jest także ile już wydaliśmy pieniędzy na dane kategorie i ile jeszcze z przydzielonych pieniędzy nam zostało do wydania na te cele.
Kategorie, jakie tu się pojawiają można edytować w zakładce "Kategorie" w tabeli "Wydatki".
Pod tabelą Wydatków znajduje się tabela o nazwie "Oszczędzanie", gdzie znajdują się plan dotyczące odłożenia pieniędzy w tym miesiącu.
Kategorie, jakie tu się pojawiają można edytować w zakładce "Kategorie" w tabeli "Oszczędzanie".
Po prawej stronie, u góry znajduje się sekcja podsumowująca obecny stan naszego budżetu. W tym miejscu możemy szybko sprawdzić ile pieniędzy otrzymaliśmy, ile wydaliśmy i ile nam jeszcze zostało do końca danego miesiąca.
Wartość "Dostępne środki" jest równa przychodowi, minus faktyczne wydatki, minus plan oszczędności.
Przychody - Oszczędzanie - Wydatki = Dostępne Środki
Pod Podsumowaniem znajduje się tabela “Transakcje”, gdzie znajdują się wszystkie wydatki, które ponieśliśmy w ciągu danego miesiąca.
Tak właśnie wygląda szablon budżetu domowego. Jest on bardzo prosty i przejrzysty. W dalszej części tego artykułu opowiem krok po kroku jak go możesz używać.
Pokażę Ci teraz na przykładzie jak używać tego szablonu. Przykład, który tutaj stworzymy znajduje się w Excelu w zakładce "PRZYKŁAD".
Wejdź do zakładki “Kategorie” w szablonie budżetu domowego. Przejrzyj przykładowe nazwy kategorii i pomyśl czy są wydatki, które ponosisz, a nie ma ich na liście. Dopisz je. To z tych kategorii będziesz korzystać w głównej części arkusza.
Na początku każdego miesiąca musisz stworzyć nowy szablon pod dany miesiąc. Najlepiej zrobić to poprzez skopiowanie zakładki o nazwie “Szablon”, gdzie znajduje się pusty szablon budżetu domowego. Następnie zmień nazwę nowej zakładki na coś bardziej znaczącego np. “Sierpień 2023”.
W nowym szablonie budżetu domowego wybierz miesiąc, którego on dotyczy klikając na strzałeczkę w lewym górnym rogu arkuszu.
W pierwszym kroku zaplanuj swoje przychody. Przy odpowiedniej nazwie kategorii wpisz plan - ile pieniędzy otrzymasz w tym miesiącu. Gdy już otrzymasz wypłatę na swoje konto możesz uzupełnić kolumnę Otrzymano.
Pamiętaj, że w całym szablonie budżetu domowego należy edytować jedynie kolumny oznaczone gwiazdką (*).
Zaplanowanie przychodów sprawiło, że zmieniła się wartość poniżej - “Zostało do rozdysponowania”.
Teraz należy zaplanować przeznaczenie każdej złotówki z naszych przychodów. Zaplanowanie pieniędzy na wydatki lub oszczędności pomniejsza wartość “Do rozdysponowania”. Naszym zadaniem w tym momencie jest wyzerowanie tej wartości. Czyli zaplanowanie przeznaczenia wszystkich pieniędzy z przychodów.
Przejrzyj listę wydatków i uzupełnij plan najpierw wszystkim niezbędnym pozycjom w tym miesiącu. Czyli wydatki, które koniecznie musisz ponieść takie jak np. czynsz, jedzenie.
Gdy wszystkie niezbędne wydatki masz już za sobą teraz możesz zastanowić się co zrobić z resztą pieniędzy. Możesz przeznaczyć je na inne wydatki np. Rozrywka lub przeznaczyć je na budowanie oszczędności.
Gdy już budżet domowy na dany miesiąc został zaplanowany, następnie należy na bieżąco zapisywać wydatki, które ponosimy w tabelce po prawej stronie szablonu budżetu domowego. Aby to zrobić wystarczy uzupełnić 3 z 4 kolumn (Notatka jest opcjonalna, ale może być pomocna). Kategorie należy wybrać klikając na strzałeczkę, która pokaże całą listę kategorii.
Wprowadzanie wydatków danej kategorii powoduje zliczanie rzeczywistych wydatków po lewej stronie arkuszu przy odpowiedniej kategorii. W kolumnie “Wydatki” widać sumę wydatków w danej kategorii a w kolumnie “Dostępne” pokazuje się wartość ile z wcześniej zaplanowanej kwoty zostało nam jeszcze do wydania.
W czasie trwania miesiąca naturalne jest, że może dojść do sytuacji, że w różnych kategoriach zaczynasz wydawać więcej niż początkowo przyjmował plan. W takim przypadku należy dostosować plan do rzeczywistych wydatków. Przejrzyj jeszcze raz sekcję planowania i sprawdź kolumnę “Dostępne” w niej będziesz widzieć, które kategorie są na “minusie”, a które na “plusie”. Kategorie na minusie to te, w których zostało wydane więcej niż planowano.
Teraz możesz zmienić plan tak, aby pokryć te nadwyżki. Przejrzyj listę i zobacz, w których kategoriach możesz zmniejszyć plan o X zł i przenieść tę kwotę na pokrycie nadmiarowych wydatków.
Mam nadzieję, że teraz widzisz, że korzystanie z szablonu budżetu domowego wcale nie jest trudne. Dlatego zachęcam Cię do pobrania szablonu i postawienia pierwszego kroku w oszczędzaniu pieniędzy :)
Dzisiejsza aktualizacja odświeża wygląd wielu widoków i dodaje sporo usprawnień.
Z tego artykułu dowiesz się, gdzie warto przechowywać swoje oszczędności. Po przeczytaniu tego mater...
Dzisiejsza aktualizacja przynosi zmienioną nawigację, układ głównego widoku i poprawki kilku błędów
W tym artykule dowiesz się, jak skuteczne planowanie wydatków może przekształcić Twój styl życia i p...
Odkryj kalkulator wydatków, który odmieni Twoje finanse osobiste. Dając mu szansę, będziesz w stanie...